Jdi na obsah Jdi na menu
 


Akce Renegate

Akce Renegate

Je krátce po deváté hodině, když z ranveje označené dva čtyři startuje dopravní letoun Jak-40. Po pár stovkách metrů se odpoutává od vzletové a přistávací dráhy kbelského letiště. Levou zatáčkou vystoupá na stanovenou letovou hladinu a nasazuje kurz směrem na Náměšť nad Oslavou. Záhy přichází problém. Ztráta spojení s pozemním řídicím stanovištěm. Scénář cvičení Renegade právě začíná…

Letoun Jak-40 pokračuje po plánované trase ve výšce zhruba dvanácti set metrů. Kapitán letounu se opakovaně snaží navázat spojení s pozemním řízením letového provozu. Neúspěšně. Rádiový kontakt je němý i přes mezinárodní nouzovou frekvenci 121,50 MHz.Přesně v 9 hodin 12 minut se na čáslavské základně taktického letectva v budově s nápisem QRA (Quick Reaction Alert) neboli v „ostré hotovosti“ rozezní ječivý zvuk sirény. Spojené středisko řízení vzdušných operací (CAOC – Combined Air Operations Centre) v severoněmeckém Uedemu vydává českým hotovostním pilotům povel k okamžitému vzletu (Alfa Scramble) z důvodu nenavázání spojení s dopravním letounem. Prvotní úkol? Provést vizuální identifikaci sporného cíle.„Cvičení Renegade je zaměřeno na nácviky provedení zásahů s různými typy cílů a ohrožení. Jedná se o prověřování systému protivzdušné obrany. Ten musí fungovat vždy a za všech okolností,“ říká zástupce velitele společných sil – velitel vzdušných sil brigádní generál Jiří Verner.Devět minut po vyhlášení signálu jsou gripeny ve vzduchu (časová norma pro vzlet QRA je patnáct minut – pozn. red.) a pod přímým řízením střediska řízení a uvědomování (CRC – Control and Reporting Centre) se přibližují k dopravnímu letounu Jak-40.U levého křídla dopravního stroje se objevuje gripen. Osobitou znakovou řečí se pilot JAS-39 snaží komunikovat s pilotem Jak-40. Druhý hotovostní stroj monitoruje ze zadní pozice situaci. V případě potřeby je připraven okamžitě zasáhnout.Několikaminutová snaha o vzájemný rádiový kontakt je stále marná. Kapitán „čtyřicítky“ ukazuje rukou na sluchátka a kroutí hlavou. Nejvyšší čas pro hotovostní piloty ukončit diskusi a přijmout efektivnější řešení.Zápletka na cvičení Renegade se stupňuje. Pilot gripenu dává kapitánovi Jak-40 zřetelně najevo, co se bude dít. „Začne kývat se strojem,“ říká major Miroslav Kail, zkušený pilot dopravních letounů z kbelské základny a inspektor bezpečnosti letu na 24. zDL Praha-Kbely a vysvětluje, že se v reálu jedná o follow me neboli o následování.Jako na pomyslném provázku letí oba stroje za sebou. Nejedná se však o let Jak-40 s atraktivním doprovodem gripenů, nýbrž vynucené přistání. Nikoliv však v původní plánované destinaci, nýbrž na letecké základně Čáslav. Ani v nejmenším to není o harašení se zbraněmi. Avšak o sebemenším podcenění, respektive zlehčení situace nemůže být vůbec řeč. Suverenita vzdušného prostoru České republiky je tou nejvyšší prioritou.

 

 

 

     text: mgr. Pavel Lang - ARMY.CZ

     kamera: Jan Kouba